Sztuka patrzenia

www jarmoc.jpg

Sztuka patrzenia

7.04.2024 (niedziela) 14:00
wykład / wstęp wolny

Lech Lechowicz w napisanej przez siebie Historii fotografii przytacza wspomnienia Stanisława Sheybala z okresu I wojny światowej, kiedy przebywał w Serbii. Gdy władze okupacyjne wprowadziły dowody osobiste z fotografiami, ludność Prijepolje (gdzie przebywał) zaczęła zgłaszać się do Sheybala. Wraz z pomocnikiem zorganizował masową akcję fotografowania miejscowych i okolicznych Serbów i Turków. Zauważył rzecz niewiarygodną: wielu klientów nie było w stanie rozpoznać na fotografii ani twarzy znajomych, ani samych siebie. Gdy fotografie wydawała gospodyni – rozdzielała je metodą <jak leci>. Świadomość tego społeczeństwa kształtowała się w kulturze islamu, gdzie nie było obrazów jako reprezentacji rzeczywistości.
   Powyższa historia skłoniła mnie do prześledzenia tego, w jaki sposób kodyfikujemy rzeczywistość trójwymiarową, aby zapisać jej reprezentację na kawałku płaskiego papieru. Jaką rolę odgrywają w tym procesie neurony lustrzane, będące odpowiednikiem fotografii w świecie obrazów mechanicznych. Czy to, co „rejestruje” siatkówka naszego oka jest odbiciem rzeczywistości. Zapraszam na wykład o fotografii i tym, co za nią się kryje. [Grzegorz Jarmocewicz]

Grzegorz Jarmocewicz – polski artysta wizualny, fotograf, wykładowca akademicki, kurator, juror międzynarodowych konkursów fotograficznych, recenzent przeglądów portfolio, współzałożyciel i Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok INTERPHOTO – jednego z najbardziej prestiżowych w Europie Środkowo-Wschodniej festiwali fotograficznych. Autor tekstów o fotografii. Debiutował w środowisku PAcamera Club w Suwałkach w latach 90. XX wieku. Ukończył z wyróżnieniem studia z zakresu fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Tytuł doktora uzyskał w PWSFTviT w Łodzi. Od 2021 roku jest adiunktem w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest autorem cykli fotograficznych m.in. In time (1992); Signs and symbols (1993); Obrazy (1994); Props room (1995); Tempus tenere (2008); Ire ex praeteritis (2013); Każda miniona chwila. Fotografia jako pamięć (2015); On both sides of the border. Why do I fall in love with Lithuania (2021). Instalacji fotograficznych tj.: Traces (1996); Usque ad finem (1997/98). Akcji fotograficznej: Pamięci odbitych spojrzeń (2014) w ramach Festiwal Sztuki „Most/Die Brücke” w Słubice (Frankfurt nad Odrą). Wystaw multimedialnych: Linia na mapie (2022); Camera Opresiva (2022). Wystawiał m.in. w Berlinie, Brescia, Bratysławie, Budapeszcie, Dreźnie, Jokohamie, Kownie, Rotterdamie, czy Tallinie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych oraz w Muzeum Okręgowym w Suwałkach, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Museo Ken Damy di Fotografia Contemporanea, Brescia we Włoszech, CSW Suwałki, CLZ Białystok.

Powrót na początek strony