Z klawesynem na Ty. „Con sprezzatura” – recital Anny Krzysztofik-Buczyńskiej

klawesyn na ty strona.jpg

Z klawesynem na Ty. „Con sprezzatura” – recital Anny Krzysztofik-Buczyńskiej

11.02.2024 (niedziela) 12:00
koncert / wstęp wolny

Przez Jana Sebastiana Bacha polecany do ćwiczenia dla organistów i klawesynistów, gdyż umiejętność gry na nim najlepiej pozwala ocenić grającego. Zdaniem Carla Philippa Emanuela Bacha przeznaczony do muzykowania solowego z uwagi na długo brzmiący i pieszczący ucho dźwięk. Klawikord – najstarszy instrument klawiszowy. Jego struny uderzane są metalowymi tangentami. Dźwięk jest delikatny, ale z możliwością czystego i wyraźnego wydobywania wszelkich odcieni forte i piano. Brzmi subtelnie, nastrojowo, kontemplacyjnie, wibrująco… Jego ton pozwala się zrelaksować i odpocząć…

W czasie koncertu wykorzystana będzie kopia XVII-wiecznego klawikordu niemieckiego zbudowanego przez Heiko Hansjostena i Sandera Ruysa.

 

MIKOŁAJ Z KRAKOWA (I poł. XVI w.)
Heyduck
Taniec z tabulatury organowej Jana z Lublina|

SPERINDIO BERTOLDO (1530–1570)
Canzoni Francese: Un gai berger
Petit fleur

JAKUB POLAK (c.1545–c.1605)
Branle św. Mikołaja z tabulatury lutniowej: Testudo gallo-germanica
G. L. Fuhrmann’a

WOJCIECH DŁUGORAJ (c.1550–c.1619)
Vilanella in d
Vilanella in f z tabulatury lutniowej: Thesaurus harmonicus 1603 J.B. Basard’a

JEAN (GIOVANNI) DE MACQUE (1552–1614)
Consonanze
Capriccio sopra re-fa-mi-sol

GOVANNI MARIA TRABACI (1575–1647)
Componimenti per organo: Gagliarda in D
Gagliarda in G
Partita in G
Partita in G

JOHANN PACHELBEL (1653–1706)
Hexachordum Apollinis: Aria prima
Aria tertia
Aria quinta

 

Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesynistka i pianistka. W roku 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka na podstawie rozprawy doktorskiej „Między klawesynem a fortepianem – różnice w interpretacji na podstawie wybranych utworów”. Pracuje na stanowisku adiunkta w Filii UMFC w Białymstoku, prowadząc klasę klawesynu głównego oraz zajęcia związane z tematyką wykonawstwa muzyki dawnej. W ramach Koła Muzyki Dawnej prowadzi Dawne Poniedziałki – cykliczne spotkania ze studentami, które są miejscem do prezentowania zagadnień wykonawczych i interpretacyjnych muzyki dawnej. Realizuje także z udziałem studentów Filii UMFC w Białymstoku operowe projekty wokalno-instrumentalne, które prowadzi jako kierownik muzyczny: W. A. Mozart „Bastien i Bastienne” KV 50/46b (2023), J. S. Bach „Kantata o Kawie” BWV 211 (2024). Jako konsultant CEA prowadzi seminaria z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej dla pianistów i organistów umożliwiając dzieciom i młodzieży kontakt z historycznym instrumentarium klawiszowym. Wieloletni pianista-akompaniator w klasach altówki prof. Piotra Reicherta oraz klasach śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana i prof. Adama Zdunikowskiego. Dwukrotnie wyróżniona Nagrodą Rektora w roku 2016 i 2023.
  Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415, z którym występuje jako solistka i kameralistka, realizując partie klawesynu i pozytywu. Jako muzyk orkiestrowy pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej im. St. Moniuszki w Białymstoku, realizując tam partie fortepianu, klawesynu, czelesty, organów oraz elektronicznych instrumentów klawiszowych. Twórczyni kanału muzycznego na YouTube, popularyzującego muzykę dawną – Buczyńscy Baroque Music. Dzięki grze na kilku instrumentach wykonuje muzykę od XVI-wiecznej do współczesnej.

Powrót na początek strony