Z klawesynem na Ty. Koncert na 244 klawisze

Z klawesynem na Ty. Koncert na 244 klawisze

14.04.2024 (niedziela) 12:00
koncert / wstęp wolny

Recital na dwa klawesyny prof. dr hab. Lilianny Stawarz i dr Anny Krzysztofik-Buczyńskiej
Koncert to spotkanie i muzyczna podróż po Europie. Spotkanie Mistrza i Ucznia, a dokładniej Mistrzyni i jej Uczennicy sprzed lat. Teraz razem w roli Solistek–Klawesynistek rozpoczną koncert tak jak trzeba – od Bacha, po czym poprowadzą słuchaczy przez muzykę słonecznej Italii, roztańczonego Paryża, żeby zatrzymać się w naszym rodzinnym kraju. Każda z nich usiądzie przy swoim instrumencie i tak na dwa klawesyny, na cztery ręce, na cztery klawiatury i 244 klawisze rozegra się ta muzyczna opowieść.

Program:
J. S. Bach (1685–1750)
Koncert na dwa klawesyny C-dur BWV 1061a
Allegro-Adagio o Vero Largo-Fuga

M. Corrette (1707–1795)
Koncert na dwa klawesyny A-dur nr II
Allegro-Adagio-Giga Allegro

J. Ph. Rameau (1683–1764)
Les Indes Galantes – Suita (wybór części)
Uwertura
Air Polonois
Gavotte pour les fleurs – Rondeau
Air pour les Esclaves Africains
Air des Incas pour la dévotion du soleil
Les Sauvages

T. Kamieniak (ur. 1981), PRAWYKONANIE
Wandermusik na dwa klawesyny op. 83
Intrada
Scarlattonata
Intermezzo
Ostinato
Pastiche di Händel

Lilianna Stawarz – klawesynistka i pedagog. W latach 2012–2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego. Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. W latach 1991–2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Tam też latach 2015–2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok. Współzałożycielka Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica, twórczyni zespołu Royal Baroque Ensemble. Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica – teraz Festiwal Muzyki Dawnej Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła jako dyrygent od klawesynu opery: Agrippina G. Fr. Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.) Orlando G. Fr. Haendla(nagrana dla Instytutu Audiowizualnego), Alcina G. Fr. Haendla, Farnace A. Vivaldiego (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego) (nominacja do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne tej opery). Autorka audycji Sprezzatura według Lilianny Stawarz prowadzonej w radiowej Dwójce od 2022 r.
Nagrania:
2003: C. P. E. Bacha (CD Accord),
2007: 2 CD – 8 Suit G. F. Händla (Pro Musica Camerata)
2012: Inwencje i Sinfonie J. S. Bacha ( Polskie Radio) – Nominacja do Fryderyka
2018: Fryderyk 2018 w kategorii Muzyka Dawna za płytę live z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo (Polskie Radio)
2019: J. S. Bach – Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato BWV 1014–1019 – Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Lilianna Stawarz – klawesyn (Chopin University Press)

Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesynistka i pianistka. W 2015 r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka na podstawie rozprawy doktorskiej „Między klawesynem a fortepianem – różnice w interpretacji na podstawie wybranych utworów”. Pracuje na stanowisku adiunkta w Filii UMFC w Białymstoku, prowadząc klasę klawesynu głównego oraz zajęcia związane z tematyką wykonawstwa muzyki dawnej. W ramach Koła Muzyki Dawnej prowadzi Dawne Poniedziałki – cykliczne spotkania ze studentami, które są miejscem do prezentowania zagadnień wykonawczych i interpretacyjnych muzyki dawnej. Realizuje także z udziałem studentów Filii UMFC w Białymstoku operowe projekty wokalno-instrumentalne, które prowadzi jako kierownik muzyczny: W. A. Mozart „Bastien i Bastienne” KV 50/46b (2023), J. S. Bach „Kantata o Kawie” BWV 211 (2024). Jako konsultant CEA prowadzi seminaria z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej dla pianistów i organistów umożliwiając dzieciom i młodzieży kontakt z historycznym instrumentarium klawiszowym. Wieloletni pianista-akompaniator w klasach altówki prof. Piotra Reicherta oraz klasach śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana i prof. Adama Zdunikowskiego. Dwukrotnie wyróżniona Nagrodą Rektora w 2016 i 2023 r. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415, z którym występuje jako solistka i kameralistka, realizując partie klawesynu i pozytywu. Jako muzyk orkiestrowy pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej im. St. Moniuszki w Białymstoku, realizując tam partie fortepianu, klawesynu, czelesty, organów oraz elektronicznych instrumentów klawiszowych. Twórczyni kanału muzycznego na YouTube, popularyzującego muzykę dawną – Buczyńscy Baroque Music. Dzięki grze na kilku instrumentach wykonuje muzykę od XVI-wiecznej do współczesnej.

Powrót na początek strony